انواع سمعك و باتري سمعك

كلينيك شنوايي سنجي و تجويز سمعك، تست شنوايي سنجي نوزادان، تجويز انواع سمعك هوشمند و نامرئي، خريد سمعك با بهترين قيمت سمعك نامرئي و هوشمند

انواع سمعك و باتري سمعك

۶ بازديد

انواع سمعك و باتري سمعك


سمعك هاي بسيار پيشرفته در سبك هاي مختلف با ويژگي هاي متفاوت به صورت راهكارهاي اختصاصي وجود دارند كه مي توانند سطح زندگي روزمره شما را بدون اينكه در شيوه زندگي شما خللي وارد كنند ارتقا دهند. تمام اين سمعك ها از ويژگي هاي مشتركي برخوردارند ، تمام سمعك ها به منظور افزايش صداهايي كه شما مايل به شنيدن آنها هستيد طراحي شده اند . سمعك ها صداهايي بسيار آرام را قابل شنيدن مي كنند در عين حال كه صداهاي خشن و بلند را متعادل مي كنند. اين قابليت هم در محيط هاي آرام و هم در محيط هاي پر سر و صدا حايز اهميت است. هيچ سمعكي نمي تواند تمام مشكلات شنوايي را برطرف و يا صداي طبيعي را به گوش شما بازگرداند اما سمعك ها ي پيشرفته به گونه اي طراحي شده اند تا با استفاده از سمعك، بتوانيد صدايي واضح و رسا همانند صداي طبيعي را بشنوييد.
يك سمعك اساسا سيستم تقويت صدا در اندازه اي كوچك و مينياتوري است كه از بخش هاي زير تشكيل شده است:
1.    ميكروفن
2.    آمپلي فاير ( اكثرا پردازش سيگنال ديجيتال را ممكن مي سازد)
3.    بلند گوي بسيار كوچك به نام رسيور
4.    باتري
5.    قالب گوش از جنس اكرويك يا سيليكون و يا قالب مخصوص براي سمعك هاي داخل گوشي

انواع سمعك
انواع سمعك
سمعك ها در انواع گوناگوني وجود دارند. اين به معناي تنوع در طراحي و رنگ بندي نيست بلكه هر نوع  ازسمعك مناسب با نيازهاي شنوايي افرادي با ويژگي هاي خاص طراحي شده است.جايگاه قرارگيري سمعك در داخل گوش، ساده ترين راه طبقه بندي انواع سمعك است.اساسا سمعك ها يا داخل گوش قرار مي گيرند و يا در پشت گوش.
ITE- علامت اختصاري سمعك هاي داخل كوشي است . اين نوع از سمعك ها با عنوان سمعك هاي سفارشي نيز ياد مي شود چرا كه متناسب با اندازه گوش هر فرد به طور سفارشي ساخته مي شوند.
BTE- علامت اختصاري نوع ديگري از سمعك ها با عنوان سمعك هاي پشت گوشي است.

سمعك هاي داخل گوشي ( ITE)
سمعك هاي داخل گوشي براي افت هاي شنوايي شديد تا متوسط كاربرد دارند . اين سمعك ها در داخل گوش قرار مي گيرند و بر اساس شكل قالب گوش هر فرد ساخته مي شوند.

سمعك داخل گوشي


سمعك كاملا داخل كانال (CIC)
اين سمعك ها نيز در رده كوچكترين سمعك هاي سفارشي قرار مي گيرند. سمعك CIC كاملا در داخل كانال گوش قرار مي گيرد و مناسب افت شنوايي خفيف تا متوسط-شديد است. اين سمعك ها تقريبا نامرئي هستند و معمولا براي كساني تجويز مي شوند كه ظاهر سمعك براي آنها اهميت دارد.

سمعك نامرئي (IIC)
كوچكترين سمعك هاي داخل گوشي هستند. اين سمعك ها معمولا در عمق كانال گوش و در برخي از مدل ها بعد از خم دوم كانال گوش قرار مي گيرند. معمولا، سمعك هاي نامرئي براي كم شنوايي هاي ملايم تا متوسط طراحي شده اند.

سمعك نامرئي

سمعك هاي پشت گوشي (BTE)
سمعك هاي پشت گوشي انواع افت شنوايي از ملايم تا عميق را پوشش مي دهند و در انواع مختلفي از سمعك هاي مينياتوري تا سمعك هاي پر قدرت با اندازه اي بزرگ تر وجود دارند. بسياري از سمعك هاي پشت گوشي مجهز به سيستم ميكروفن جهت دار هستند تا فهم گفتار در محيط هاي پر سرو صدا را افزايش دهند. فيتينگ سمعك هاي پشت گوشي مي تواند به صورت باز يا بسته باشد. بسته به اين معناست كه قالب  ساخته شده تقريبا به طور كامل گوش خارجي و كانال گوش را پر مي كند.
اين سمعك ها متنوع و مناسب براي انواع افت شنوايي هستند. اين نوع از سمعك هاي پشت گوشي، سمعك هايي پر قدرت هستند. قرار دادن آنها بر روي گوش آسان است چرا كه به لحاظ اندازه از سمعك هاي داخل گوشي بزرگترند.
قالب گوش، سمعك هاي پشت گوشي را به گوش متصل مي كند و براي هر كاربرد شكل خاصي دارد  اين مساله مهمي است چرا كه عملكردهاي چندگانه اي را براي شنيدن بهتر اجرا مي كند. يكي از مهم ترين وظايف قالب گوش اينست كه صداي تقويت شده را به پرده صماخ مي رساند همچنين به قرارگيري و نگهداري سمعك  در پشت گوش كمك مي كند.ويژگي مهم قالب گوش اينست كه به كانال شنوايي مي چسبد . اين حركت راه را مسدود مي كند و امكان برخورد سيگنال هاي آكوستيك را از بين مي برد.
در سمعك پشت گوشي با قابليت فيتينگ باز، قالب گوش از طريق تيوب باريكي به سمعك متصل مي شود. سمعك هايي با فيتينگ باز سمعك هايي راحت هستند و از تجمع رطوبت در گوش جلوگيري مي كنند. اين سمعك ها براي انواع خاصي از افت شنوايي مناسب هستند و كيفيت صداي برتر و راحتي از مزاياي اين سمعك هاست.

سمعك پشت گوشي

سمعك هاي رسيور داخل كانال (RIC)
سمعك هاي RIC بسيار شبيه به سمعك هاي با فيتينگ باز هستند كه پيش تر راجع به آنها صحبت شد. بر خلاف بسياري از سمعك هاي پشت گوشي مرسوم، رسيور در داخل كانال گوش قرار مي گيرد و از طريق تيوب باريكي به سمعك متصل مي شود.از آنجايي كه رسيور در داخل سمعك هاي پشت گوشي نيست اين سمعك ها بسيار كوچك، سبك و ناپيدا هستند.

كاشت حلزون
دستگاه كاشت حلزون شامل اجزاي خارجي و داخلي است:
اجزاي خارجي شامل ميكروفون، پردازشگر گفتار و يك سيم پيچ فرستنده است. قسمت هاي داخلي اجزايي هستند كه كاشت مي شوند و شامل سيم پيچ داخلي با مدار الكترونيكي براي دريافت و رمزگشايي سيگنال و يك آرايش الكترودي است. با انجام عمل جراحي، گيرنده داخلي زير پوست و داخل استخوان ماستوئيد قرار داده مي شود. جايگاه آرايش الكترودي نيز در حلزون گوش داخلي است. دستگاه كاشت حلزون به صورت زير عمل مي كند:
صداي محيط كه شامل گفتار نيز مي شود توسط ميكروفون دريافت و به سيگنال الكتريكي تبديل مي شود. اين سيگنال الكتريكي بعد از پردازش دقيق و پيشرفته ي گفتار توسط پردازشگر، به وسيله سيم نازكي به سيم پيچ بيروني و از آنجا با عبور از پوست از طريق سيگنال حاملي به گيرنده داخلي انتقال مي يابد. در پايان، گيرنده داخلي سيگنال را رمز گشايي كرده و آن را به آرايش الكترودي مي فرستد.
آرايش الكترودي موجب تحريك مستقيم رشته هاي عصبي گوش داخلي مي شود و بدين ترتيب از بين رفتن سلول هاي مويي گوش داخلي جبران مي گردد.


انواع باتري سمعك
چندين مدل باتري در سمعك وجود دارد كه در كلينيك هاي شنوايي و سمعك در سطح ايران معمولا رايوواك (Rayovac) ، دوراسل (Duracell)، پاوروان (power one) بيشترين ميزان مصرف را دارند.
اما تمامي آنها اصول يكساني دارند بدين صورت كه رنگ آنها ثابت است و كافي است به شنوايي شناس خود رنگ آنها را بگوييد.
دقت كنيد:
آبي         675
قهوه اي   312
نارنجي       13
زرد            10
ميزان مصرف باتري در برندهاي مختلف تفاوت دارد براي مثال امكان دارد يك مدل باتري در 3 روز تمام شود و در مدل ديگر در 5 روز باتري خالي شود. همچنين لازم به ذكر است ميزان مصرف سمعك ها هم روي ميزان مصرف باتري تاثير گذارند، يعني اگر پردازش يك سمعك بالا باشد مي تواند در 3 روز يك باتري را تمام كند در حالي كه سمعك با قدرت مشابه وي در 4 روز باتري را تمام كند.
 در باتري هاي مختلف بسته به كيفيت مواد سازنده و تكنولوژي به كار رفته در آنها ميزان خالي شدن متفاوت است. در سمعك هاي جديد ميزان كيفيت و قدرت صدا افزايش يافته است و اين دو عامل سبب مصرف بيشتر باتري مي شوند.

انواع باتري سمعك

راه هايي براي بهتر شنيدن
براي تست شنوايي وقت ملاقات بگذاريد
گوش هاي شما توسط متخصص شنوايي شناس مورد معاينه قرار خواهد گرفت تا علل فيزيكي و احتمالي ممكن مورد معاينه قرار گيرند عللي همچون تجمع موم گوش، عفونت و … . تست شنوايي براي ارزيابي توانايي گوش شما در تشخيص صداهاي مختلف در فركانس هاي متفاوت صورت مي گيرد . كل فرآيند در حدود يك ساعت به طول مي انجامد بدون هيچ گونه درد و ناراحتي و اين وضعيت بهمتخصص شنوايي شما كمك مي كند تا مناسب ترين را ه كار را متناسب با نيازهاي شنيداري شما پيدا كند. هر سوالي كه داريد بپرسيد و سعي كنيد بسيار آرام و راحت باشيد . هر چه متخصص شنوايي شما بيشتر در باره شما بداند راحت تر به شما كمك خواهد كرد.


سمعك خود را انتخاب كنيد
بسته به نتيجه تست شنوايي شما، متخصص شنوايي بهترين راهكار مناسب را متناسب با نيازهاي فردي به شما پيشنهاد خواهد كرد. در خصوص راه هاي موجود تحقيق و بررسي كنيد  حتي مي توانيد سمعك ها را با يكديگر مقايسه كنيد . گاهي لازم است تا با بيمه درماني خود هماهنگ كنيد و ميزان هزينه اي كه بيمه متقبل مي شود را بدانيد. متخصص شنوايي شناس شما بهتر از همه مي داند كه راه كار مناسب كدام است اما تصميم نهايي به عهده خود شماست.


ساختن  قالب سمعك
 در صورت انتخاب سمعك داخل گوشي،  لازم است تا قالب گوش  متناسب با ساختار گوش شما ساخته شود. كه در واقع شبيه سازي كامل كانال گوش است. قالب گوش شما به سازندگان سمعك ارسال مي شودتا سمعك شما مطابق با قالب طراحي شود. در اين جا قالب گوش با دقت بسيار طي چند روز ساخته مي شود.


برنامه ريزي براي فيتينگ
ملاقات بعدي شما با متخصص شنوايي شناس براي تنظيم سمعك خواهد بود تنظيمات سمعك با كمك كامپيوتر بر اساس اوديوگرام و نظرات شخصي شما صورت مي پذيرد. متخصص شنوايي شناس شما نحوه عملكرد سمعك را به شما آموزش خواهد داد و اينكه در محيط هاي مختلف چگونه به بهترين نحو ممكن بشنوييم.همچنين نحوه قرار دادن و گذاشتن سمعك نگهداري و تميز كردن سمعك وتعمير سمعك آنرا خواهيد آموخت.


مراجعات بعدي

سمعك خود را براي چند روز در محيط اطراف به طور منظم بر گوش هاي خود قرار دهيد. ممكن است مايل به يادداشت برداري و ثبت احساسات خود از شنيدن صداها باشيد. بر اساس اينكه چگونه صداهاي اطراف را در روز مي شنويد. متخصص شنوايي در صورت نياز تنظيمات اضافي را بر روي سمعك انجام خواهد داد.


از شنيدن دوباره صداها لذت ببريد
عادت به شنيدن صداها از طريق سمعك اندكي زمانبر است و به صبر و شكيبايي نياز دارد. احتمالا بايد ياد بگيريد تا صداهاي ناخواسته را نشنويد دقيقا همان عادتي كه در حين شنيدن صداهاي طبيعي داشتيد. مهم است كه واقع بين باشيد و انتظار ۱۰۰ درصد شنوايي در هر موقعيتي را نداشته باشيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.